Over

Ger Nijkamp bouwt merken. Expert in de effectieve kruisbestuiving tussen merk, media en mensen. Hij helpt door nuchtere analyse, helder advies en praktische implementatie. Hij deelt door hierover te schrijven en spreken.

Twitter
Linkedin
Google+
Pinterest
Facebook

Beleving bij webwinkels vooral nog belofte

Webwinkel Vakdagen Jaarbeurs Utrecht Cor Molenaar

Op 23 en 24 januari zijn in de Utrecht de Webwinkel Vakdagen 2013 gehouden. Daar ben ik een kijkje gaan nemen. Twee Jaarbeurs hallen vol bedrijven die complete webwinkels aanbieden, online betaalsystemen, verpakkingsmaterialen etc. etc. etc. Letterlijk alles wat je jezelf bij een webwinkel voor kunt stellen. Daarbij viel mij één ding op: de wereld rond ‘De Webwinkel’ wordt vooral verkocht op basis van techniek. Voor elk aspect is een technische oplossing, die als techniek wordt aangeprezen. Of het nu over gevonden worden, betalen, hosting of iets anders gaat. Online IT. En ook vooral veel van hetzelfde. Niet één aanbieder van betalingssystemen, maar wel drie of vier. De webwinkel is hard op weg commodity te worden.

Webwinkel Vakdagen Jaarbeurs UtrechtAdder
Daar schuilt volgens mij de adder onder het gras. Want als de Webwinkel Vakdagen een dwarsdoorsnede zijn van alle huidige mogelijkheden met de gemiddelde webwinkel, dan gaan we online ook vooral veel van hetzelfde ervaren. Op de volle vloer met exposanten was maar bitter weinig aandacht voor beleving, ervaring, vorm, content, conversatie en online communicatie in het algemeen. Terwijl daar binnen het generieke aanbod van webwinkels de onderscheidende factor ligt. Techniek zou slechts een middel moeten zijn, niet het doel.

Beleving
Gelukkig doken de sprekers in het gat dat exposanten lieten liggen. Zoals Antal de Waij die over ‘Community en content als motor van uw business’ vertelde. Zijn presentatie is hier online terug te vinden. Nu is het ook best ingewikkeld om ‘een community’ of ‘content’ in een doosje te doen om dat op de beursvloer als ‘product’ te verkopen. Buitengewoon hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Cor Molenaar ging in op de actualiteit: ‘Hoe kan een winkelier het hoofd boven water houden..?’ In zijn vurige betoog ging ook hij in op ‘beleving’ als bindende factor tussen on- en offline, vanuit het perspectief van de ploeterende, traditionele winkelier. Tegelijkertijd werd het boek ‘Red de winkel’ gelanceerd dat Molenaar over het onderwerp heeft geschreven. Alle bezoekers kregen gratis een exemplaar mee naar huis.

Webwinkel Vakdagen Jaarbeurs Utrecht Antal de WaijNoodzaak
Filosoof en trend teller Ruud Veltenaar ging nog een fikse stap verder en nam de toehoorders mee richting 2030. In zijn verhaal ‘Shift happens: trends met impact en hoe creëer ik succes in crisistijden’ schetste Veltenaar het pad dat de wereld tot die tijd zal gaan doorlopen. Niet per definitie een leuk pad, maar wel helder. In zijn betoog klonk de noodzaak tot delen, communiceren en beleven om te overleven ook nadrukkelijk door. Techniek als facilitator van verandering, wat niet beperkt is tot webwinkelen alleen.

Naadloos samenspel
Om aansluiting te vinden en behouden moet de focus niet liggen op het verkopen van producten via technische middelen, maar in het transparant laten zien wie je bent, wat je doet en vooral: waarom je het op die manier doet. Om dat online goed voor het voetlicht te brengen is een naadloos samenspel tussen techniek, product, dienst, vorm, communicatie en authenticiteit noodzakelijk. Ik voorspel een interessante toekomst voor iedereen die snapt hoe je online werelden creeërt en mensen aan je bindt, en hoop deze partijen volgend jaar ook als exposant aan te treffen op de Webwinkel Vakdagen 2014.

1 reactie bij Beleving bij webwinkels vooral nog belofte

  • Herkenbare indruk van de Web Winkelvakdagen editie 2013 (en trouwens ook die van vorig jaar). Uit de oceaan van exposanten sprong slechts een enkeling eruit met een eigen verhaal en vooral minder accent op techniek. Het zenden van de boodschap van exposant (en naar ik heb vastgesteld ook sommige sprekers) ofwel ‘push’ voerde de boventoon. Zie ook de post van collega Heleen hierboven vermeld (onder ‘site’). Het zou erg verfrissend en meer van deze tijd zijn om partijen meer nadruk te zien leggen op de dialoog. En daarmee ook meer echte aandacht te verdienen (en te trekken, ‘pull’ dus) naar hun verhaal, tent en stand. Hopelijk worden onze wensen voor 2014 gehoord (en anders moeten we zelf een ander verhaal laten horen begin 2014).

Laat een reactie achter

 

 

 

Je kunt gebruik maken van deze tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>