Over

Ger Nijkamp bouwt merken. Expert in de effectieve kruisbestuiving tussen merk, media en mensen. Hij helpt door nuchtere analyse, helder advies en praktische implementatie. Hij deelt door hierover te schrijven en spreken.

Twitter
Linkedin
Google+
Pinterest
Facebook

Content marketing en content curation

content marketing HowardsHome Howards Home magpipeOnline marketing kent heel veel methodieken en één daarvan is content marketing: het maken, beheren of cureren en verspreiden van relevante content. Vanuit mijn eigen ervaring is dit een methode waar ik sterk in geloof. Door het creëren van content kun je jouw verhaal op een ultieme manier vertellen. Denk daarbij niet alleen aan geschreven tekst: ook bijvoorbeeld foto’s, infographics en video zijn content. Met deze bouwstenen kun je jouw wereld letterlijk vormgeven waardoor mensen zich makkelijker op emotioneel niveau aan jouw bedrijf of product kunnen verbinden. Dit hoeft niet per sé content zijn die je zelf hebt gemaakt. Juist een goede mix tussen eigen en (verwijzingen naar) content van anderen kan onderbouwend werken voor jouw verhaal en expertise.

Het samenstellen van een goede content mix en verzamelen van relevante bronnen is de eerste stap. Vervolgens ga je -afhankelijk van jouw doelgroepen en kanaalstrategie- die content actief verspreiden via kanalen zoals Twitter, Facebook of Pinterest. En vooral laten verspreiden door anderen, natuurlijk. Om vervolgens te monitoren welke content het goed doet in welke kanalen, want alleen zo kun je een content strategie fijnslijpen tot een effectief geheel.

In dit speelveld heeft Magpipe zich gespecialiseerd. Ik mocht een korte workshop volgen om zo inzicht te krijgen in de systematiek en het principe achter dit platform. Heel kort samengevat: Magpipe is een erg handige tool om vanuit een (interne) groep deelnemers content te verzamelen, te cureren en door te zetten naar de buitenwereld. Veel van wat Magpipe kan, is ook manueel mogelijk met separate tools. Maar de kracht van Magpipe is juist dat content marketing en curatie in één beheersbaar proces is gegoten. De workshop volgen is voor iedereen mogelijk, aanmelden kan hier. Als je eerste stappen wilt gaan zetten op dit gebied een aanrader. Je krijgt zo in vogelvlucht de belangrijkste algemene aspecten rond content marketing en curatie voorgeschoteld.

Tijdens de presentatie door Fred van Dijk en René de Vries kwamen een aantal interessante kerngetallen voorbij. Zo vormt content online voor 70% het eerste contact tussen een potentiële klant en organisatie. Maar liefst 68% is online op zoek naar ervaringen van anderen op social media. Een ander belangrijk gegeven: 93% van alle online klantreizen begint met een zoekopdracht. Als je een goede content marketing strategie hebt, neemt de kans toe dat jouw (verwijzende) content langs die route wordt gevonden. Deze bevindingen en percentages komen globaal overeen met mijn persoonlijke ervaringen op deze punten.

Let er wel op dat je niet louter content gaat zenden: de grote valkuil binnen content marketing. Het monitoren en actief reageren op de spin-off van het verspreiden van content is minstens net zo belangrijk. Dit blijft niet beperkt tot kantooruren. Omdat vaak verschillende afdelingen verantwoordelijk zijn voor onderdelen van dit totale proces, is het zaak alles goed in kaart te brengen en af te stemmen voordat je aan contentmarketing begint. Die blauwdruk vormt tegelijk een perfecte handleiding voor de selectie van bijbehorende tools, waardoor je er achter komt of er binnen de bestaande organisatie processen en verantwoordingen moeten worden aangepast.

3 reacties bij Content marketing en content curation

  • EEf

    Helemaal eens, ook ik geloof heilig in het positieve effect van goede contentmarketing. Maar vooral ook in de ‘nazorg’, zoals jij al aangeeft. Ik zie het nog te vaak om me heen gebeuren dat er dan éven op mensen wordt gereageerd, om ze vervolgens weer links te laten liggen. Gemiste kans. Monitoren is daarom ook van groot belang.

  • Ger

    Het proces is uiteindelijk een ‘loop’ die je moet ‘closen’. Het lastige daarbij is, dat je als bedrijf niet meer de dirigent bent. De ontvanger bepaalt wanneer hij/zij hierop misschien wil reageren. Dat vraagt inderdaad een andere instelling dan ‘wij reageren alleen tussen 9 en 5’. Het aparte hieraan is dat dit voor grote bedrijven (door werktijdenbesluiten etc.) veel lastiger te realiseren is dan voor bijvoorbeeld eenpitters 😉 Het was trouwens erg leuk je erbij te hebben tijdens de workshop..! Zo kom je elkaar nog ‘ns tegen…

  • Helemaal eens met beiden. Ik ben vaak net zo lang bezig met monitoren en nazorg als met het schrijven van content. Bij de nazorg leer je mensen in jouw netwerk pas echt kennen én zij jou. Op dat moment kan elke werknemer, ook bij grote bedrijven een échte ambassadeur zijn voor de organisatie.

    Steven van Belleghem heeft hier veel over geschreven en waarschijnlijk al bekend, maar ik noem het toch even, het boek ‘the conversation company’.

    Werktijdenbesluiten zijn daarbij inderdaad lastig, het is daarom ook vooral zaak om medewerkers zo enthousiast te maken dat zij ook buiten werktijd af en toe ambassadeur willen spelen (zonder dit op te dringen overigens).

Laat een reactie achter

 

 

 

Je kunt gebruik maken van deze tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>