Cross… media of communicatie..?

crossmediaDe term ‘crossmedia’ is inmiddels aardig ingeburgerd. Ik gebruik ‘m zelf ook, omdat het (ondanks dat er geen éénduidige betekenis aan kleeft) vrij snel duidelijk maakt waar we ’t over hebben. Toch betrap ik mijzelf er steeds vaker op de term ‘crosscommunicatie’ te gebruiken. De reden: het begrip ‘media’ lokt het denken in (visuele) middelen uit. Een brochure, internetpagina of site, SMS aktie, advertentie of DM campagne. Vanuit een corporate omgeving een redelijk veilige denktrant. Alle separate media uitingen delen visuele overeenkomsten, dus is het ‘crossmedia’. In het geval van een campagne delen ze ook (delen van) de inhoudelijke boodschap, dus is dat ‘crosscommunicatie’. Geen speld tussen te krijgen.

Maar wat als bijvoorbeeld een forum onderdeel is van de communicatiemix..? Twitter, YouTube, of een chatbox..? Da’s ook ‘crossmedia’, maar zo worden ze lang niet altijd bekeken. Vermoedelijk omdat dergelijke media zich doorgaans in het ‘public domain’ bevinden en niet in het ‘corporate domain’. Daarbij gaat het over inhoudelijke, (semi) ‘live’ communicatie. Ook dát moet onderdeel uitmaken van het crossmediaal spectrum om tot een maximaliserend effect te komen. Daarom gebruik ik tegenwoordig steeds vaker ‘crosscommunicatie’ als benoeming. Het begrip ‘media’ valt immers binnen het ‘communicatie’ speelveld en duidt de noodzaak om verder te kijken dan alleen naar de vertrouwde media uitingen beter.

Leave a Comment.