Over

Ger Nijkamp bouwt merken. Expert in de effectieve kruisbestuiving tussen merk, media en mensen. Hij helpt door nuchtere analyse, helder advies en praktische implementatie. Hij deelt door hierover te schrijven en spreken.

Twitter
Linkedin
Google+
Pinterest
Facebook

De ROI van contentmarketing, the aftermath


Vrijdag 6 februari verzamelde op uitnodiging van Marketingfacts meer dan 100 content, marketing en communicatie collega’s zich bij Ricoh Nederland in ‘s-Hertogenbosch. Het werd een geweldige middag..! Een eerste stap om het begrip ‘content marketing’ en manieren waarop je de Return On Investment (ROI) van deze communicatie methode inzichtelijk kunt maken gezamelijk te bespreken. Binnen verschillende vakgebieden waar disciplines volop samensmelten, valt het niet mee om tot één eenduidig beeld te komen. Zo bleek ook tijdens #deROIvanCM. Wat is content..? Wat is contentmarketing..? Is content alleen marketing..? Of meer service..? Gelukkig bestond vooraf niet de illusie dat we in één middag alle antwoorden gingen vinden. Wel is er tussen de verschillende vakdisciplines en DNA’s denk ik meer begrip voor elkaars invalshoek ontstaan. Hoewel het soms te veel over definities ging, en de onvolprezen en jarige moderator Bram Koster de discussie de interessante, inhoudelijke kant op moest duwen.

Ricoh’s marketing directeur Maurits Aalders liet bij de aftrap duidelijk zien dat content slechts een klein onderdeel vormt binnen marketing. Bij mij ontstond gedurende de middag vooral het beeld dat iedereen het over hetzelfde heeft, maar vanuit een ander vertrekpunt. De creatieve of journalistieke benadering staat van nature ver van de commerciële invalshoek die marketeers doorgaans kiezen. Rapporteren of marketing automatisering zijn vaak domeinen die door procesgedreven, statistische personen worden omarmd. C-suite marketeers, komend vanuit meer traditionele marketing, kijken weer heel anders tegen dit geheel aan. En allemaal hebben we het over ‘content marketing’. Logisch dat er een Babylonische definitieverwarring bestaat.

  • Overzicht van het discussieforum in de Ricoh hal
  • Overzicht van de Theatertrap tijdens #deROIvanCM
  • Levendige discussie
  • Overzicht van het #deROIvanCM forum
  • Jan Willem z'n nieuwe profielfoto in de maak...
  • Maurits Aalders, marketing directeur Ricoh Nederland
  • Aandachtig luisterend publiek
  • Ronald Voorn aan het woord
  • Jan Willem Alphenaar maakt een zinnige opmerking...
  • Top moderatoren weten altijd precies waar de camera staat...
  • Verbinden. En boeien...
  • De social media man van Ricoh Nederland; Patrick Meulesteen
  • Ik kan m'n mond ook maar zelden houden. Waarvan akte...
  • Goede, inhoudelijke discussie. Als het niet over definities ging, tenminste...
  • Links, rechts: eens of oneens..? Kies..! Of verander van mening en krijg het Marketingfacts Jaarboek...
  • Een blik in de bubble...
  • Pindakaas: food for thought..?
  • De jarige Bram in aktie
  • Altijd goed voor een ongezouten mening: Stef Heutink
  • The power of collective imagination. Toepasselijk..! :-)
  • Corinne Keijzer en Herman Couwenbergh ondervraagd door Bram Koster
  • Meer dan 100 vakgenoten bij elkaar: een prachtige opkomst
  • Een blik op het discussieforum
  • Samen met Emile Peters van Marketingfacts op de 10e verdieping bij Ricoh

Persoonlijke conclusies..? Ja, er valt al veel te meten. Via marketing automatisering of Google Analytics. Maar dat is geen ROI, waarvan de feitelijke betekenis toch echt op geld neerkomt. Dat zijn doorgaans doelstellingen, of op z’n best KPI’s. Deelresultaten die een rol spelen bij het vormen van ROI. Hoe je dat inricht en organiseert bepaalt in mijn beleving pas of je ooit tot een helder inzichtelijk ROI kunt komen. Ik schrijf bewust: ‘zou kunnen’, want dit is op dit moment nog veelal theorie. Visie, vooral. Met name in B2B, waarbij je doorgaans te maken hebt met veel verschillende proposities richting totaal verschillende doelgroepen en gedifferentieerde kanalen. Dat is echt een uitdaging, zeker als eCommerce en SEA daar een rol bij spelen. En zoals iedereen in het vakgebied weet: niets staat op zichzelf. Dus, ja: ik weet dat het kan. Het vaststellen van de ROI van content. De formule..? Ik werk er dagelijks aan. Inrichten. Meten. Bijstellen. Maar vooral verschillende bloedgroepen en inzichten met elkaar verbinden en neuzen dezelfde kant op laten kijken.

Nog meer meningen over deze middag via video’s bekijken..? Hier kun je kijken naar de terugblikken van Jan Willem AlphenaarJeroen ZweersEdwin Vlems en Marieke Heesakkers. Of bekijk hier de overzichtsvideo van de middag. De foto’s en video’s zijn gemaakt door Henk-Jan Winkeldermaat van Punkmedia. Een aantal foto’s zijn van Jan-Willem Alphenaar afkomstig. Het was leerzaam, het was leuk. Ook het etentje in de stad, achteraf. Vooral voor herhaling vatbaar, ook. En helemaal geweldig dat een spontaan initiatief zo fantastisch heeft uitgepakt..! Ben jij er volgende keer ook (weer) bij..?

2 reacties bij De ROI van contentmarketing, the aftermath

  • Ik was een uurtje later. Maar het uurtje dat ik heb meegekregen was voor mij teveel op de definitie gefocust.
    Volgende keer wellicht ‘De KPI’s van Content Marketing’ als onderwerp?

  • Ger

    Dan krijg je dezelfde definitie discussie, Rick. Die zijn voor elk bedrijf richting elke doelgroep voor ieder product of dienst namelijk anders. Denk dat een discussie ‘hoe’ zet je doelstellingen om naar KPI’s als onderdeel van het generen van ROI, en hoe meet je die KPI’s wellicht concreter is.

Laat een reactie achter

 

 

 

Je kunt gebruik maken van deze tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>