Over

Ger Nijkamp bouwt merken. Expert in de effectieve kruisbestuiving tussen merk, media en mensen. Hij helpt door nuchtere analyse, helder advies en praktische implementatie. Hij deelt door hierover te schrijven en spreken.

Twitter
Linkedin
Google+
Pinterest
Facebook

Apple’s volgende grote revolutie: televisie

De huidige Apple TV werd door Steve Jobs standaard aangemerkt als ‘een hobby’. Met andere woorden: verwacht er niet te veel van, we zien potentie en in combinatie met iOS spelen we een beetje met de mogelijkheden. Apple doet echter zelden iets zonder reden. Ook niet als het een hobby is. Of misschien: vóóral niet als Steve Jobs het consequent een ‘hobby’ noemt. Hij sprak het woord ‘hobby’ namelijk nooit uit zonder daarbij zijn kenmerkende, mysterieuze grijns en dito pretoogjes te etaleren.

Interfacing
Wat heeft Apple in hun pijplijn..? In het filmpje zie je een aardig voorbeeld waarbij interfacing overduidelijk het uitgangspunt vormde. Het geeft antwoord op de vraag hoe je de afstand van bank tot televisie via interfacing letterlijk kunt overbruggen. Da’s immers de eerste fundamentele uitdaging. Apple heeft die uitdaging bijna stilzwijgend al min of meer opgelost via iOS en de iPhone of iPad. Iedereen met een huidige generatie Apple TV ervaart dat al. Het werkt feilloos op de simpele wijze die je van Apple gewend bent.

Maar Apple heeft de lat voor zichzelf waarschijnlijk nog flink wat hoger gelegd. Want de werkelijke uitdaging ligt op een veel hoger niveau: het integreren van live televisie en realtime internet data.  Die twee werelden opereren nu nog totaal gescheiden van elkaar. De maximale ‘koppeling’ is een Winston Gerschtanowitz die live in de uitzending vertelt wat er tegelijkertijd op internet allemaal gebeurt. Onder de noemer second screen (televisie kijken met directe interactie via een app op de iPhone of iPad) heeft Apple daarvoor de eerste stap al gezet. Maar wat als kijkers, televisiemakers en adverteerders integraal gebruik kunnen maken van zowel live televisie als realtime internet data..?

Steve Jobs Apple TVOnvoorstelbaar

De mogelijkheden voor televisieprogramma’s zoals bijvoorbeeld The Voice Of Holland of een Eurovisie Songfestival zijn eindeloos. Ze overstijgen binnen de huidige kaders van televisie of internet ons voorstellingsvermogen. Ik geloof dat Apple precies deze fundamentele ‘noot gaat kraken’. Om het citaat van Steve Jobs maar eens losjes aan te halen, waarvan ik denk dat Jobs op dit aspect doelde. Voor Apple begrippen is het afgelopen jaar relatief rustig geweest qua innovaties, maar als je heel goed oplet zie je onder andere iOS en iTunes zich langzaam opmaken voor de volgende slag. Heb je al eens in HD naar een live uitzending van iTunes Festival via iTunes en de Apple TV gekeken..? Het is voor Apple waarschijnlijk een technische vingeroefening richting toekomst.

Het is aardig om te weten dat televisie voor Apple helemaal geen nieuw terrein is. Eigenaren van de 20th Anniversary Macintosh konden in 1997 -net als bij sommige van de latere Performa modellen- al televisie kijken op hun computer. De machines werden geleverd met afstandsbediening en zelfs Teletekst was volledig geïntegreerd. Je kon die tekst simpel kopiëren en plakken in bijvoorbeeld een tekstverwerker. Daarnaast was de Pippin al in 1995 een eerste aanzet voor ‘An integral part of the consumer AV stereo and TV environment‘, inclusief games. Marketingtechnisch een totale mislukking. Hetzelfde overkwam Apple in 1994 ook met de QuickTake 100. Inderdaad, de allereerste (!) digitale consumenten fotocamera was een Apple, in samenwerking met Kodak. Dat concept was zijn tijd ver, heel ver vooruit. In feite té ver.

Apple’s storytelling
Wat Apple van deze technisch ronduit briljante maar qua marketing volslagen mislukkingen heeft geleerd, is dat je de consument mee op reis moet nemen richting een dergelijke innovatie. Anders snapt men het concept domweg niet. Precies wat Apple is gaan doen sinds de eerste iPod. Stap voor stap de consument aan de hand meevoeren, waardoor iedere volgende stap ineens een logische lijkt. Zo logisch dat publiek maar ook aandeelhouders als vanzelf zo’n volgende stap eisen, zelfs nog vóór techniek, markt en omstandigheden er rijp voor zijn. Zo creëert Apple sinds 2001 zijn eigen nieuwe markten nog voor deze daadwerkelijk bestaan. Na de muziek-, boeken-, telefoon- en spelletjeswereld is nu de volgende media-industrie aan de beurt: televisie. Daarvoor moeten hardware, software en kanalen naadloos in elkaar grijpen. Maar bovenal moet de medewerking van de belangrijkste content eigenaren zijn geregeld. Dus komt Apple pas met hun volgende grote innovatie als het het ogenschijnlijk eigenwijze Apple daar de tijd rijp voor acht. En geen dag eerder.

Laat een reactie achter

 

 

 

Je kunt gebruik maken van deze tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>