Dutch crossmedia nieuws in Roemenië

Crossmediaal aan de weg timmeren kan vreemde gevolgen hebben. Op 11 augustus verscheen in Roemenië een artikel in het tijdschrift Money Express over (het beëindigen van) mijn ‘Dacia’ case. Niet minder dan 400.000 unieke personen bezochten www.dacialoganmcv.nl meer dan één miljoen keer. Daarmee leerde 2% van alle Nederlanders via deze case study het automerk ‘Dacia’ kennen. Tastbaar hoogtepunt van deze gecreëerde, crossmediale hype was de derde Dacia Meeting waarbij 550 Dacia’s en 2.200 eigenaren zich op de Utrechtse Heuvelrug verzamelde: 10% van alle Nederlandse Dacia’s op één locatie bij elkaar. Een wereldrecord. Een erg goede indruk van de impact krijg je via deze reportage van RTL Autowereld.

Uiteraard behelsde het concept veel meer dan de site en meetings alléén. Het bracht de merkidentiteit over aan het publiek met een bijpassende tone of voice. Iedere dag was er iets nieuws te lezen, en storytelling was dan ook een zeer belangrijk onderdeel. Het resulteerde in een digitaal knooppunt waar iedereen die iets over ‘Dacia’ wilde weten óf er mee te maken had automatisch terecht kwam. De site stond dan ook standaard bovenaan in iedere zoekactie bij Google, als het ‘Dacia’ betrof. Het effectieve resultaat: één op de drie Nederlandse Dacia’s werd direct of indirect dankzij de site aangeschaft.

Omdat de crossmediale test als een onbetaalde case study was gestart, verwachtte moederorganisatie Renault in Parijs dat het tegen soortgelijke kosten kon worden voortgezet. Volslagen onrealistisch, natuurlijk. Het geeft tevens aan hoe er door sommige industrieën tegen dergelijke communicatieve vernieuwingen wordt aangekeken, hoewel Renault zich inmiddels wel vrijelijk tegoed doet aan onderdelen van het gepresenteerde concept.

De site die ’t kloppend hart van de ‘Dacia’ gemeenschap vormde was al eerder voorpaginanieuws in Roemenië, het oorspronkelijke thuisland van het automerk dat ik de afgelopen jaren het hoofdkantoor en fabrieken twee keer bezocht. Maar ook het verdwijnen bleef niet onopgemerkt. Journalist Paul Dumitru schreef er een artikel van drie pagina’s over, dat op 11 augustus in de Roemeense kiosken lag. Het verhaal zet het ontstaan, de successen en de reden van beeïndiging nog eens op een rijtje en laat de lezer zelf z’n conclusies trekken. Uiteraard allemaal in het Roemeens, maar via de automatische vertaaldienst van Google valt er ook wel (enigszins) Hollandse kaas van te bakken.

21 Comments

  1. Beste Ger,

    Wat een gemiste kans voor Renault. Nog dagelijks denk ik aan je (echt). Wat een stilte. Bedankt voor de tijd en de energie die jij en je gezin hier hebben ingestoken. Ben blij dat ik dit heb moge meemaken, zo’n super site.

    Mvg

    W.W. Bos

  2. Ondanks dat het -helaas- op deze manier is geëindigd, had ook ik het zeker niet willen missen. M’n doel was aan te tonen dat kón, en dat is gelukt. Hierdoor heb ik twee jaar lang dingen gezien en meegemaakt die niet voor iedereen zijn weggelegd, en dat is en blijft een waardevolle ervaring..!

  3. 😉 ..!

    En overigens..: blij en dankbaar dat ik in deze ervaring mee (heb mogen) de(e)l(en).

    Reggie

  4. Heel tof van je om goedgelovige mensen te ge(mis)bruiken voor je crosmediale testjes.
    Jammer voor je dat je er geen munt uit kon slaan.
    Henk

  5. Ja je had toch DE Dacia webstek ! Je handen zullen toch wel een beetje jeuken met al dat Dacia nieuws Ger van de Sandero Stepway de Sandero LPG de MCV Camper en de SUV !

    groetjes

  6. Ongelofelijk kortzichtig van Renault om op deze manier de site te stoppen. Ze hebben kennelijk geen idee(gehad) wat je aan het doen was en wat dat voor hen betekende. Verkeerde zuinifheid
    Als ze bij Renault verstandig en sportief zijn, herstellen ze hun fout.
    Ik heb er in elk geval van je werk en inzet genoten en mis het nog elke dag.
    De sites die zijn overgebleven halen op geen stukken na het niveau van de jouwe.

    Pilo

  7. @Henk: je begrijpt een paar dingen niet helemaal. Ten eerste stond (en sta) ik 100% achter het product ‘Dacia’. Voor mij begon het verhaal met de zoektocht naar een andere auto, en ik ben nog immer een erg tevreden eigenaar van een Dacia Logan MCV. Daar was/is geen millimeter van gespeeld. Ten tweede moet je het verhaal van Paul Dumitru wel even lezen om mijn volstrekt legitieme motivatie te begrijpen dit initiatief op betaalde basis voort te moeten zetten.

  8. Ger,

    Ik sluit me aan bij de meeste van mijn voorgangers die hier op gereageerd hebben. Dank zij jou site ben ik een van de nieuwe Dacia rijders geworden dit jaar. De artikelen onder jouw redactie en de reacties van de Daciarijders hebben een reeel beeld gegeven van de voor en tegen punten van de Dacia MCV.
    Het is jammer dat de site tot een gierend einde kwam, maar begrijpelijk. In het leven moet je keuzes maken die niet door alle anderen gedragen worden, het is dan ook aan de anderen om hier op een positieve manier mee om te gaan.

    Nogmaals dank voor het over de streep trekken.

  9. Ha die Ger,
    Nog steeds kan ik alleen maar met heel veel plezier terug denken aan de tijd die ´wij´ als beginnelingen hebben meegemaakt. Ik weet nog met hoeveel spanning ook jij naar de aflevering van je eigen Dacia hebt uitgekeken.

    Het was vooral voor de beginnelingen een spannende tijd, wanner zou die komen, zou mijn auto bij deze zending zitten, was de veel gehoorde vraag van iedereen.
    Geen enkele van de huidige sites kan tippen aan de geweldige hoeveelheid info die op jouw site stond. Met alle respect voor de anderen.

    Het is nog steeds met een gevoel van ´een groot verlies´ dat ik terug denk aan deze mooie tijd.
    Ik heb het al eerder gezegd, maar Renault moest zich SCHAMEN !!!

    Ook de verkopen van Dacia staan nu onder druk en Dacia verklaart dit door de Financiele / Economische crisis, maar niemand bij Dacia – Renault heeft dit gerelateerd aan het GROTE verlies van jouw site.

  10. Hallo Ger

    Ik mis nog elke dag de Dacialoganmcv site, er zijn wel een paar andere site’s bijgekomen maar die kunnen toch niet tippen aan de Dacialoganmcv site, maar ik respecteer je beslissing en sta volledig achter jou beslissing.
    Nu na ± 2 jaar en 6 maanden MCV is het al een beetje gewoon aan het worden, je ziet hier in de buurt bijna dagelijks Dacia’s rond rijden.
    Ik hoop dat alles thuis goed gaat en wens jou, José en de kinderen alle goeds toe.

    Groetjes

    Carolien en Jan Buffing

  11. Blij te lezen dat je nog steeds een tevreden Dacia-rijder bent! Mede dankzij jouw enthousiasme hebben wij destijds ook een Dacia Logan MCV gekocht en daar genieten we ondertussen alweer een hele tijd van. De site missen we wel. Vergelijkbare alternatieven zijn er in mijn ogen nog niet gekomen – ook ondoenlijk natuurlijk door het gemis aan info ‘van binnenuit’. Bij toeval kwam ik op déze site terecht. Ik zal hier binnenkort eens wat spitwerk verrichten, want het lezen van jouw teksten heeft mij altijd een goed gevoel gegeven. Dan dènk ik er zo nu en dan wel een Dacia-kreet tussen en dan is het net of je site weer in de lucht is…

  12. Mooi gezegd Frank! Dat gemis van de site van Ger voel ik ook. En als ik de reacties op de startpagina’s zo nu en dan lees zijn we niet de enigen. Misschien wordt het tijd dat we er eens bij Renault op aandringen de site van Ger weer tot leven te wekken.

    Wat ze zelf produceren kan er niet bij in de schaduw staan en gebeurt ook niet gratis. Bovendien vind ik de aanpak van Ger prima aansluiten bij het eigenwijze karakter van Dacia. Ook merk ik, dat ik door het gemis van goede sites, steeds moelijker mensen die me vragen of ik tevreden ben over de Dacia,enthousiast kan maken. Dus mensen van Renault, vergeet je ego even en luister naar je klanten.

  13. Ger ik heb het stuk gelezen. Wil je bedanken voor je inzet. Jij bent diegene die mij heeft doen besluiten de DACIA aan te schaffen.
    Regelmatig keek ik even op de site om weer met nieuwe ideeën en of vragen (aan dealer) e.d. aan de slag te gaan.
    Hartelijke groet,
    Bianca
    TanteV

  14. Hoi Ger

    Menig produkt is door trial and error en als uit de hand gelopen hobby ontstaan. Jammer dat aan jouw geesteskind een einde kwam. Dacia/Renault had beter moeten weten!!
    We praten nog wekelijks over je!
    Prettige feestdagen en een gezond en gelukkig 2010 !

    Ridgway Jacobs

  15. Mis je site nog dagelijks.
    Er gebeurt kennelijk erg veel met het merk Dacia (nieuwe modellen etc.), maar het komt niet goed door bij mij.
    Op de huidige fora doen een aantal mensen echt wel hun best, maar het heeft het niet.
    Ongelofelijk dat Renault je site heeft laten ophouden te bestaan.
    Hopelijk gaat het privé en met je werk goed.
    Een voorspoedig 2010 gewenst!!!

    Pilo

  16. Just of curiousity: Ger, it seems that a large part of the success of your site was based on its independence, which generated readers’ trust. Did you have some idea on how to keep this trust after planned – fundamental – change in your situation? (I.e. after – de facto – being employed by the Renault / Dacia).

  17. There several elements involved in that perspective. One of the most important factors that financial dependancy and information independancy are not the same thing. That will be respected, as long as you can prove that independent (e.g. not only positive) information in the end contributes to sales.

    First, (potential) customers became more used to mixed (commercial/independent) environments, mostly due to the influence of commercial television. Don’t underestimate the audience: it has learned to define precisely what is honest information and/or what is a commercial message.

    Secondly, I proved that honest (non commercial) information made a huge contribution to sales. This works, as long as the product has a strong USP (Unique Selling Proposition). The great benefit of honest and correct information is that you don’t attrack the wrong costumer. You seriously shouldn’t want to sell a Dacia to someone that is expecting a Mercedes or Audi experience.

    Shure, you want/need costumers. But you don’t want a dissapointed costumer. A happy costumer is an ambassador for the brand, but one single dissapointed costumer can make more damage that hunderd happy costumers will generate on goodwill. So, an article about some less great aspects about a Dacia indirectly contributed to sales as well. That part was fully recognized, so independancy became evident even if it would be financed.

    I therefore truly believe that it was possible to run an independent information channel although it was financed that way. Besides that, in other segments of media this is working the same way for decades. Car magazines for instance, are either not that independent from the automotive industry as someone would expect. Still that is also accepted by the audience.

  18. I thought about “trust” (emotion associated with site with strong social envelope) and _not_ about “credibility” (rational evaluation of published informations).

    So, in such context: just the fact that financial dependancy _can_ influence information independancy – it’s enought for the audience to develop some emotional reserve, shifting it from “user” to more “reader” attitude…

    If anything, it’s maybe just opposite to “underestimate the audience” (; – however I drew this conclusions from observations of many user-driven forums (strong and/because independent) and commercial platforms (quite weak in comparison). Even if the latter are accepted and sometimes popular (= Internet traffic) in general.

    Nevertheless, it would be very interesting to see how DaciaLoganMCV.NL can cope with the challenges of changed situation – so I deeply regret it haven’t chance to try…

    (The rest – USP, customers’ profile etc – is of course evident, but rather a little off-topic from perspective explained above).

  19. “Nevertheless, it would be very interesting to see how DaciaLoganMCV.NL can cope with the challenges of changed situation – so I deeply regret it haven’t chance to try…”

    I couldn’t agree more to that. As of May 2009, it all turned in to just water under the bridge… 😉

  20. Ger,

    Als ik naar jouw site gaat lijkt het mij dat je het meer dan druk hebt.
    Ik heb meerdere keren op je site gekeken en heb in het begin ook wel tegen beter weten in nog naar jouw daciasite gezocht. Maar deze is nooit meer teruggekomen. Het blijft jammer.
    Wel realiseer ik mij dees te meer als ik naar de andere daciasites kijk hoeveel tijd en energie je dat moet hebben gekost.

    Een hartelijke groet van uit Noord Holland, het ga je goed.

    Hennie Kool

  21. Hallo Hennie, leuk van je te horen..! Ja, het was een érg bijzondere periode. Ook voor mij. Ik had het heel graag anders gezien, maar het mocht niet zo zijn. Het klopt dat er serieus veel tijd en energie in is gestoken, en dat heeft ook heel veel bijzondere ervaringen en inzichten opgeleverd. Zoals toen was, zal het nooit meer worden: “Es war einmal,” zoals ze in Duitsland zeggen. Ook ik heb wel eens heimwee naar ’t gebeuren, maar ik moet nu helaas écht met andere dingen bezig zijn.

Leave a Comment.