Hét jaarverslag

Ook het aloude jaarverslag moet er aan geloven. Want het saaie, taaie bundeltje papier met grafiekjes, tabellen en financiële data moet óók crossmediaal. Althans, dat schrijft Floor van Riet op Frankwatching. Je kunt het méér dan prachtige pleidooi voor een dergelijke interactieve publicatie van de jaarcijfers hier in z’n volle glorie lezen. Een website met persoonlijke landingspagina’s en triggers, e-mailings, videoboodschappen, een event… Er wordt zelfs geopperd om de content actueel te houden, zodat het de moeite loont om de site later nogmaals te bezoeken. Zó moet je anno 2009 zo’n productie aanpakken..!

Maar gaat dat ook gebeuren..? Ik ben bang dat er voorlopig nog héél véél met traditionele jaarverslagen gestrooid zal worden. Ja, een lage resolutie PDF (want het moet via e-mail verstuurd kunnen worden) van het gedrukte exemplaar: dat kan nog nét. Maar verder..? Een jaarverslag is het jaarlijkse paradepaardje van bedrijfsbesturen. Gerenommeerde designbureau’s, fotografen en kunstenaars worden voor veel geld ingehuurd om er een waar pronkstuk van te maken. Om vast te kunnen houden, of op het juiste salontafeltje te kunnen leggen. Of dat prestigeproduct wérkelijk maximaal communiceert met de juiste doelgroep doet niet of nauwelijks ter zake. Het jaarverslag als instrument bij uitstek om interactief met serieus belangstellenden te communiceren..? We gaan ze tellen, maar zullen aan één hand voldoende hebben…

Leave a Comment.