Unilever één op één met doelgroep

yunomiUnilever heeft het vrouwenplatform Yunomi gelanceerd. De zoveelste doelgroepsite, zou je op het eerste gezicht zeggen. Het unieke van dit initiatief zit ‘m in de zichtbaar aanwezige afzender: Unilever. Een fabrikant (corporate domain) die zelf direct interactief contact zoekt met zijn klanten (public domain) via een digitaal platform. Geen statische productsite, maar één op één communiceren met de eindgebruiker. Normaliter zijn dit soort formules het werkveld van uitgevers of particulieren met een goed idee, maar in dit geval neemt Unilever het heft in eigen hand. Een industriële reus met visie en lef, dus.

Hiermee schakelt Unilever een groot deel van de traditionele commmunicatieketen uit en uiteraard zijn de reacties divers. Het concept is vanzelfsprekend nog niet uitgekristalliseerd en betreft het een eerste, goede aanzet. Vanuit een corporate omgeving bekeken is dit een nieuwe stap op een ongeplaveid pad waarbij het project ook ongetwijfeld een interne leercurve tot doel heeft. De lancering is kort na de allerlaatste uitzending van ‘Life and Cooking’ gepland, dat na negen seizoenen van de buis werd gehaald. Unilever was hoofdsponsor van dat televisieprogramma voor eenzelfde doelgroep. Dit impliceert indirect dat Unilever het marketing- en communicatiebeleid van ‘oude’ naar ‘nieuwe’ media aan het verleggen is.

“Het nieuwe Benelux-platform biedt Unilever de mogelijkheid om een langdurige wederzijdse relatie aan te gaan met deze belangrijke consumentengroep. Dit past binnen onze strategie om relatiemarketing verder uit te bouwen,” zegt Ivonne Boumeester, Manager Consumer Relationships Unilever Benelux. Ik heb zelf de afgelopen twee jaar aan een vrijblijvende case study gewerkt volgens een soortgelijk model. Hoewel bewezen succesvol -het platform was in ‘sandbox mode’ al verantwoordelijk voor maar liefst 1/3e van verkoop, winst en stijgend marktaandeel in Nederland- ben ik er niet in geslaagd de handen voldoende op elkaar te krijgen voor de enorme meerwaarde van dat concept. Unilever toont met Yunomi dit inzicht wél. Kortom: een project om de komende tijd qua ontwikkeling met interesse te blijven volgen…

Leave a Comment.