Bedrijven worden software
“Bedrijven worden software,” hoorde ik uit de mond van Frans Riemersma op MarTech Festival. Een erg treffend statement, waarmee hij duidelijk maakt dat de focus niet op implementatie van software voor het verbeteren van bedrijfsdoelstellingen hoort te liggen, maar op het implementeren van software voor het bereiken van klanttevredenheid. Dat maakt een enorm verschil.
Klanttevredenheid bereik je echter nooit met software. Software is slechts een middel. Mensen, werkwijzen, content en conversatie is wat publiek en de doelgroep ervaart. En wat een merk definieert. Dáár begint digitale transitie dan ook: bij mensen, cultuur en organisatie. Eerst samen leren begrijpen wat vanuit klantperspectief vereisten zijn voor software-oplossingen, voordat je aanschaft en implementeert.
Er zijn veel artikelen over digitale transitie geschreven. Dit relatief korte overzicht van McKinsey vind ik een bondige en heldere uitleg over de fases van digitale transitie en wat daarbij essentieel is. Prima bruikbaar als checklist van een huidige status en inventarisatie op hoofdlijnen wat nodig is om die onmisbare software van de toekomst te worden binnen de markt. En als essentieel ervaren te (blijven) worden door jouw doelgroep.
Afbeelding: © Apple Inc.