Leren van de Upfront aanpak
Upfront is een voedingsmiddelen startup van enthousiaste 20’ers die serieus hebben gestudeerd op dit onderwerp. Zij hebben een missie de wereld gezonder te laten leven op basis van totale transparantie, eerlijke informatie en gezonde producten.
Hoewel ook erg interessant, wil ik het niet over Upfront zelf hebben. Ik wil je graag laten horen hoe zij naar de gevestigde orde binnen die industrie kijken. Redelijk universeel voor de meeste industrieën en sectoren. Het illustreert in mijn beleving feilloos hoe nieuwe(re) generaties tegen onze huidige wereld aankijken zoals die tot dusver is geconstrueerd op basis van communicatie, marketing, sales, distributie en productie. Tegelijkertijd zijn diezelfde generaties intussen óók doelgroepen geworden.
Voor alles wat in feite volkomen onlogisch is, bestaat altijd een (vaak terechte) reden. Past dat niet binnen het gewenste plaatje, dan bedenken PR, marketing en/of sales er wel een frame bij. Duur is kwaliteit. Groen is gezond. Groot is betrouwbaar. We zijn stap-voor-stap met dergelijke frames opgevoed, eraan gewend en hebben nooit geleerd ze te bevragen. Jonge generaties zijn getraind zelflerend en bevragen veel meer, vaker en nadrukkelijker. Snelle, digitale communicatie faciliteert hen daarin.
Je kunt in deze specifieke aflevering van de Upfront podcast die vaak ongrijpbare afstand qua denken en doen tussen alle huidige instituties, zakelijke structuren en deze jonge ondernemende generatie bijna vastpakken. Sus jezelf vooral niet in slaap door te veronderstellen dat deze blik op de wereld exemplarisch is. Dit is ook jouw doelgroep, of gaat dat heel snel worden. Niet alleen in B2C maar ook in B2B. Letterlijk ‘Food For Thought’ voor iedereen binnen PR, communicatie, marketing of sales, wat mij betreft.