Maak onbekend juist wél bemind
Het ligt erg voor de hand om jezelf te richten op het publiek dat je kent. De mensen die je bellen, het contactformulier invullen op de website of je bestaande klanten. Dat zijn echter allemaal mensen die jou al weten te vinden. Ze kennen jou, je bedrijfs- of productnaam reeds en zoeken daarop.
Goed om te weten: dat is slechts <5% van je potentiële markt. De overige >95% zoekt, kijkt, klikt maar maakt zich niet bekend via een contactformulier, of door naar een verkoopafdeling te bellen. Meer dan vijf-en-negen-tig procent blijft dus anoniem buiten beeld. Elke dag opnieuw.
En misschien maak ik je nu een illusie armer, maar hoe fantastisch en geweldig jijzelf jouw bedrijf, product of dienst vindt, interesseert die 95% helemaal niks, nada, noppes.
Al in 2016 lichtte ik toe dat je nooit weet wie je toekomstige klant wil zijn. Dat blijkt in 2023 nog steeds relevant, want deze wetenschap vormt inmiddels de basis van iets dat we Demand Generation zijn gaan noemen. Omdat lineaire funnels voor het genereren van leads in de praktijk helemaal niet bestaan. Dat was negen jaar geleden al zo en dat is ook nooit zo geweest. Content hoort vooral gevonden te worden door mensen die jouw naam of product helemaal nog niet kennen. Verdiep je dus vooral in welk probleem je voor jouw doelgroep oplost. Dat is namelijk waar doelgroepen op zoeken.
Schrijf, fotografeer, praat, blog, podcast, film, interview, animeer, illustreer. Jouw vindbare verhaal hoort alle authentieke geur- kleur- en smaakstoffen te ademen die bij het oprecht helpen van toekomstige klanten hoort. Dan volgt dat telefoontje, e-mail adres of de koopklik als vanzelf.
Tip: Je kunt alle ‘Geeltjes Van Ger’ én alle interessante reacties hierop van vakgenoten simpel terugvinden via de hashtag #geeltjevanger op Linkedin en Twitter.