Internal Digital Communications Summit 2022
Interne communicatie is een onderdeel van het vakgebied waarbij ik mij zeer betrokken voel. Logischerwijs is mijn marketing- en communicatie blik doorgaans echter minder naar binnen, maar grotendeels op de buitenwereld gericht. Desondanks kwam ik op 5 juli in een panel terecht tijdens de Internal Digital Communications Summit 2022 in De Balie in Amsterdam.
Vernieuwing
Dit evenement ging over vernieuwing in interne communicatie in de meest brede zin van het woord. Twee dagen lang waren er presentaties en workshops. Hieraan namen zo’n honderd communicatie specialisten uit binnen- en buitenland deel. De panel discussie waarin ik betrokken was, had als insteek: ‘extreme listening’. Oftewel zonder enig voorbehoud of filter de stem van de interne medewerker centraal stellen.
De paneldiscussie werd gehouden met Fiona Passantino van Danone, Maryna Rusthoven van de Universiteit van Amsterdam, ondergetekende en geleid door dagvoorzitter Robert Jan Simons. Hoewel ik dagelijks vooral met doelgroepen aan de buitenkant van organisaties bezig ben, hield ik een pleidooi om interne communicatie vooral vanaf de start bij het opstellen van marketing- en salesplannen te betrekken. Nog steeds binnen het kader van datzelfde ‘extreme listening’.
Dubbel doel
Enerzijds omdat de ongezouten interne mening over producten of diensten van eigen medewerkers bijzonder waardevolle inzichten geven. Bijvoorbeeld in pijnpunten die binnen de plannen moeten worden meegenomen of opgelost. Anderzijds omdat interne communicatie een significante rol kan spelen bij het overbrengen van de inhoud van de plannen. Zodat de interne ‘stem’ die op klanten en doelgroepen moet reageren (pull) beter gesynchroniseerd is met onderwerpen en doelstellingen die marketing en sales communiceren (push). Net zoals je als bedrijf alleen écht kan verbeteren door extreem goed naar je doelgroepen te luisteren, is het van cruciaal belang tegelijk ook extreem goed naar je interne medewerker te luisteren en daarop intern transparant te acteren.
Met dank aan Victoria Twint van Global Executive Events, initiator van de summit. De foto’s in het overzicht zijn grotendeels gemaakt door Marit de la Vera.