Verschuivingen mediagebruik editie 2020-2021
Het Engelse Ofcom heeft de 2021 editie van haar jaarlijkse Adults’ Media Use and Attitudes Report uitgebracht. Een overzicht van het mediagebruik in de UK, trends en ontwikkelingen. Het bestrijkt het complete speelveld van internet, social media, televisie, radio, mobiel, games.

Wederom een zeer waardevol inkijkje in hoe snel mediagebruik binnen doelgroepen blijft veranderen. De smartphone heeft de rol van algemene en centrale informatie voorziener overgenomen. Met als logisch gevolg dat alle overige mediaconsumptie dat initiële gedrag grotendeels volgt. Het volledige onderzoek en alle data kun je in dit rapport lezen (PDF).
Interessant is een recent deelonderzoek van dit jaar. Daarin wordt specifiek gerapporteerd over digitaal gebruik van media, veiligheid, apparaatgebruik, handelingsvaardigheden, betrouwbaarheid van informatie etc. Dit specifieke rapport kun je hier downloaden (PDF).
Om een goed beeld te krijgen van de ontwikkelingen over langere tijd, is het interessant om de veel oudere cijfers uit 2014 er ook nog eens bij te pakken ter vergelijk. Zo krijg je eveneens een goed idee van de snelheid waarmee ontwikkelingen plaatsvinden. Dan val t ook ineens op hoe mobiel en digitaal de wereld in relatief korte tijd in feite is geworden.